Op deze pagina hebben wij de meestgestelde vragen gebundeld die wij hebben ontvangen. 

Wanneer hoor ik meer over de voorstellingen tijdens de corona sluiting? 
Op vrijdag 19 juni 2020 hebben wij iedereen per e-mail op de hoogte gebracht van annulering of verplaatsing van de theatervoorstelling waar kaarten voor zijn gekocht. De complete lijst met annuleringen en verplaatsingen is hier terug te lezen. 

De hoogte van mijn digitale tegoed klopt niet? 
In jouw Stadstheater account tonen wij enkel de laatste 10 voorstellingen waar je een digitaal tegoed voor hebt aangevraagd. Mogelijk is daardoor het overzicht niet geheel compleet. Klopt er toch iets niet? Neem dan contact op met onze servicebalie via: servicebalie@stadstheater.nl. De Servicebalie is ook van woensdag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 14.00 - 17.00 uur. 

Wanneer gaat het Stadstheater weer open?
Op 1 juli opent het Stadstheater voorzichtig haar deuren. Op 4 zaterdagavonden gedurende de zomermaanden kun je weer genieten van een theatervoorstelling met verschillende artiesten. Op 11 juli, 18 juli, 25 juli en 1 augustus treden diverse artiesten bij ons op. Bekijk hier het gehele zomerprogramma. 

Hoe houdt het Stadstheater rekening met de Corona maatregelen?
Als het Stadstheater in 1 juli open gaat zorgen wij vanzelfsprekend voor de veiligheid van jou als bezoeker, onze medewerkers en de bespelers. We volgen hierbij de richtlijnen van het RIVM en van onze brancheorganisaties. Wij zorgen ervoor dat iedereen 1,5 meter afstand van anderen kan houden. 

Welke extra maatregelen kan ik nog meer verwachten bij een bezoek aan het theater?

  • Je bent bij ons van harte welkom als je vrij bent van verkoudheid- en koortsklachten. Als iemand in jouw huishouden last heeft van deze verschijnselen, dan willen wij je vragen om thuis te blijven. 
  • Koop de theaterkaarten van tevoren via de website of telefonisch. In beide gevallen ontvang je een e-ticket. Rolstoelgebruikers kunnen alleen telefonisch reserveren. Het is voorafgaand aan de voorstelling niet mogelijk om kaarten aan de servicebalie te kopen. 
  • De kaarten voor voorstellingen worden ongeplaceerd verkocht. Voorafgaand aan de voorstelling wijzen onze medewerkers jou een plek aan waar je mag zitten. Komen jij en je gezelschap uit hetzelfde huishouden, dan mag je naast elkaar plaats nemen. Kom je niet uit hetzelfde huishouden? Dan willen wij je verzoeken om 1,5 meter uit elkaar plaats te nemen. 
  • Bij binnenkomst verwelkomt een van onze medeweker je en geeft je verdere instructies. 
  • Desinfecteer bij binnenkomst direct je handen. In het theater zijn desinfectie sprays geplaatst.
  • De garderobe is gesloten, jassen en tassen mogen mee de zaal in.
  • Houd tijdens je theaterbezoek altijd 1,5 meter afstand van elkaar. 
  • Volg de looproutes op de vloer.
  • Tijdens de voorstelling is er geen pauze. Voorafgaand aan de voorstelling heb je de mogelijkheid om een drankje mee de zaal in te nemen. 
  • Een staande ovatie geven is helaas niet mogelijk. We verzoeken om te blijven zitten tijdens het slotapplaus. Wacht na de voorstelling op verdere instructies om de zaal te verlaten. 
  • Het is mogelijk om gebruik te maken van de toiletten, maar niet tijdens de voorstelling.
  • Betaal overal in het theater met pin. Contant betalen is niet mogelijk.
  • Volg altijd de aanwijzingen van onze medewerkers op.

Hoe zit het met de luchtbehandeling in het Stadstheater?
Wij volgen de richtlijnen op van het RIVM. In het Stadstheater zorgen we altijd voor een goede ventilatie en verversen wij de lucht regelmatig om een prettig en gezond binnenklimaat te creëren. Op basis van de huidige inzichten zijn aanpassingen van ventilatiesystemen niet nodig. Het volledige rapport en advies van het RIVM is hier terug te lezen.

Wat gebeurt er met theaterseizoen 2020/2021?
Over het nieuwe theaterseizoen konden wij - door alle onduidelijkheden - de afgelopen tijd nog niet veel kwijt. Ieders uitgangspunt is dat zoveel mogelijk voorstellingen die gepland stonden voor het nieuwe seizoen gespeeld gaan worden. Ook schuiven een aantal voorstellingen uit het afgelopen seizoen door naar het seizoen 20/21. Onze doelstelling is dat wij uiterlijk 15 juli het nieuwe theaterseizoen 20/21 definitief kunnen maken. Hoe dit eruit ziet, dat weten we nog niet. Maar we weten wel dat de agenda van het komende theaterseizoen hoogstwaarschijnlijk een stuk leger zal zijn. Ook is het opstellen van een theaterbrochure onmogelijk in deze situatie. Hoe wij het programma presenteren, daar gaan wij ons nog eens goed over buigen. Wanneer de verkoop van het nieuwe theaterseizoen plaatsvindt, weten we nog niet. Wij vermoeden dat de start verkoop in augustus plaats gaat vinden. Vanzelfsprekend informeren wij iedereen hier tijdig over

Wat gebeurt er met mijn theaterkaarten?
Heb je een of meerdere kaarten voor een voorstelling in de periode van 12 maart tot 1 september 2020? Dan blijft jouw kaartje geldig! Dat kan op meerdere manieren:
1.    Je kaartje blijft geldig voor de voorstelling waar je kaarten voor had en die verzet kan worden.
2.    Kun je niet op de nieuwe datum, dan zetten we je kaartjes om in een digitaal tegoed. Hiermee help je de economische klap van de effecten in de culturele sector op te vangen. Hierdoor kan er weer gewerkt worden aan nieuwe voorstellingen en concerten in de toekomst. Dit digitaal tegoed is twee jaar geldig. Zo heb je nog iets moois in het vooruitzicht!
3.    Lukt het ons niet om een voorstelling te verzetten, dan zetten we je kaartjes om in een digitaal tegoed.

Wanneer hoor ik of de voorstelling verplaatst of geannuleerd wordt?
Op vrijdag 19 2020 juni hebben wij iedereen per e-mail op de hoogte gebracht van annulering of verplaatsing van de theatervoorstelling waar kaarten voor zijn gekocht. De complete lijst met annuleringen en verplaatsingen is hier terug te lezen. Heb je geen bericht ontvangen, dan verzoeken we je om contact op te nemen met onze Servicebalie. 

Wat kan ik doen om het Stadstheater en de culturele sector te steunen?
Jouw steun is in deze periode extra belangrijk. Je kunt op verschillende manieren helpen:
  • Zet de waarde van jouw theaterkaarten om in een digitaal tegoed.
  • Blijf kaarten voor voorstellingen kopen.
  • Word vriend van het Stadstheater.
  • Wil je graag jouw favoriete toneel- of muziekgezelschap, of artiest of musicus steunen, dan willen we je vragen rechtstreeks aan hen te doneren, via de website van dit specifieke gezelschap.
Kan ik het geld dat ik heb betaald voor mijn theaterkaarten doneren?
Een groot aantal bezoekers heeft bij ons aangegeven het aankoopbedrag van het kaartje niet terug te hoeven, maar wil het doneren aan de culturele sector. Dit vinden wij geweldig! Collectief is de volgende verdeelsleutel afgesproken. 75% van de waarde van de theaterkaart gaat naar de producenten en artiesten van de betreffende voorstelling toe en 25% gaat naar het Stadstheater. Je kunt de waarde van jouw theaterkaarten doneren door dit aan te geven in de e-mail die je van ons ontvangen hebt over de betreffende voorstelling.



Algemene vragen 

Hoe werkt online reserveren?
Via www.stadstheater.nl kunt u 24 uur per dag reserveren en online zelf uw stoel kiezen bij de meeste voorstellingen. Via de button 'Bestel kaarten' bij de voorstellingen komt u in een inlogscherm.

Bent u al gast van het Stadstheater?
U kunt inloggen met het mailadres dat bij ons bekend is en met het wachtwoord dat u heeft aangemaakt bij eerdere internetreserveringen. Heeft u nog geen wachtwoord, maar is uw mailadres wel bij ons bekend, dan kunt u het systeem een automatisch gegenereerd wachtwoord naar uw mailadres laten zenden. Dit wachtwoord kunt u later zelf aanpassen in uw gegevens op 'Mijn Stadstheater'.
 
Bent u nog niet bekend als gast bij het Stadstheater?
Dan kunt u een nieuw account aanmaken. Door op de knop 'Nieuwe gast' te klikken krijgt u een inlogscherm waar u uw persoonlijke gegevens kunt invullen.

Stoel kiezen
U kunt zelf uw plaatsen kiezen of ons systeem de beste beschikbare stoelen laten selecteren.

Als u het systeem laat kiezen hoeft u alleen het aantal stoelen in te vullen.
Als u zelf uw stoelen wilt kiezen, hoeft u géén aantal stoelen in te vullen. Dit doet u een stap later in de plattegrond van de voorstelling.
 
Uw stoel kiezen
Door de verschillende kleuren kunt u zien welke stoelen beschikbaar zijn en welke gereserveerd of geblokkeerd zijn.
U heeft de keuze uit de 100 beste beschikbare plaatsen. Door met uw muis over een stoel te bewegen kunt u zien welke rij en stoelnummer deze heeft.
 
Door middel van muisklikken kunt u het gewenste aantal stoelen selecteren. Wij vragen u bij het reserveren aansluitende stoelen te reserveren, of minimaal 2 stoelen ruimte te laten. Het systeem geeft aan of u een correcte keuze heeft gemaakt en welke stoelen u heeft gereserveerd.  U ziet dit rechts naast de plattegrond. Vervolgens klikt u op 'Bestellen'.
U heeft per voorstelling in uw bestelling 20 minuten tijd om de reservering af te ronden, na 20 minuten worden de stoelen weer vrijgegeven. Bij iedere volgende voorstelling die u reserveert binnen dezelfde bestelling starten deze 20 minuten opnieuw. Na uw reservering kunt u verder winkelen en meer voorstellingen boeken, of doorgaan naar afrekenen.
 
In het afrekenscherm kunt u aangeven op welke manier u wenst te betalen. Ook kunt u hier een Vriendenlidmaatschap aangaan. Het systeem houdt dan automatisch rekening met de korting van € 1,00 per voorstelling. U krijgt een reserveringsbevestiging toegezonden per mail.

Ruilen & annuleren 
U kunt kaarten tot uiterlijk één dag voor de voorstelling teruggeven. Dit kan bij de servicebalie tijdens de openingstijden of in de brievenbus van het Stadstheater buiten deze uren. E-tickets kunnen ook via de mail (servicebalie@stadstheater.nl) worden geannuleerd. U krijgt hiervoor een digitaal tegoed op uw account bij het Stadstheater. Dit bedrag wordt bij een volgende bestelling verrekend. U betaalt € 5,- administratiekosten per teruggebracht kaartje tot een maximum van € 10,00. Voor CLUB-members worden geen administratiekosten in rekening gebracht.

*Indien u kaarten heeft voor een voorstelling in de periode t/m 31 maart, nemen wij via e-mail contact met u op. Houd onze website en social media in de gaten voor het laatste nieuws en ontwikkelingen. 

Hoe werkt een digitaal tegoed?
Indien u kaarten voor een voorstelling annuleert, ontvangt u van ons geen papieren tegoedbon meer, maar een digitaal tegoed. Dit tegoed is persoonsgebonden en kunt u inzetten bij uw volgende bestelling bij het Stadstheater. Als u tickets bestelt via de website en u beschikt over een tegoed, dan vraagt het systeem of u dit tegoed wilt verrekenen met deze bestelling. Het systeem houdt alle transacties bij en via uw persoonlijke omgeving in 'Mijn Stadstheater' kunt u de laatste transacties opvragen en uw huidige saldo controleren. U kunt het digitale tegoed ook gebruiken bij reserveringen via de servicebalie. Het digitale tegoed is te gebruiken voor alle activiteiten in het Stadstheater. Ook kun je het digitale tegoed inwisselen bij ons restaurant STAGE kitchen & café voor een lunch, borrel of diner. Hoe dit werkt? Lees je hier.

Papieren tegoedbon
Uiteraard is de papieren tegoedbon van het Stadstheater nog steeds geldig. Deze tegoedbon kunt u bij het Stadstheater omzetten in een digitaal tegoed zodat u uw tegoed in kunt zetten bij uw volgende online bestelling. Uiteraard kunt u deze tegoedbon ook inzetten bij reserveringen via de servicebalie. Indien u al een reservering hebt geplaatst, kunt u uw tegoedbon samen met dit formulier bij de servicebalie inleveren en wordt het bedrag binnen twee weken teruggestort op uw rekening.

Inleveren theater-  en tegoedbonnen
Indien u gebruik wenst te maken van theaterbonnen of tegoedbonnen, kunt u deze aan ons toesturen, samen met het volledig ingevulde antwoordformulier. U krijgt dan het bedrag van de bonnen teruggestort op uw rekening (het terug te storten bedrag is maximaal het bedrag van uw bestelling). PODIUM Cadeaukaarten kunt u ook online gebruiken en kunnen bij de kassa worden gekocht.