do 24 feb 2022
20:00

Grote zaal
Muziektheater

Prijs € 36.00

Het is mogelijk om voorafgaand aan deze voorstelling een inleiding te boeken.

De kaartverkoop van deze voorstelling start in het najaar

“Deze combinatie van historiserende en innovatieve operapraktijk kan niet luid genoeg worden toegejuicht”, dat schreef de Volkskrant over Vivaldi - Dangerous Liaisons. Deze ‘nieuwe barokopera’ van OPERA2DAY en de Nederlandse Bachvereniging toerde in 2019 langs uitverkochte zalen en werd enthousiast ontvangen. Nu, ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Bachvereniging, krijgt dit succes een opvolger in J.S. Bach – de Apocalyps: ‘de opera die Bach nooit schreef’.

Het had weinig gescheeld of Bach was ook een operacomponist geworden. De dramatische kracht en radicale vormvernieuwingen in zijn passies en cantates doen zelfs vermoeden dat hij een unieke plaats in de operageschiedenis veroverd zou kunnen hebben. Het inspireerde tot een voorstelling waarin de muziek van Bach dramatisch te horen (en te zien!) zal zijn als zelden tevoren.
 
De universele en tijdloze muziek van Bach, die zo meesterlijk alle aspecten van de menselijke emoties bestrijkt, vraagt om een al even dynamisch libretto. Het verhaal werd gevonden in de onthutsende gebeurtenissen in de 16e eeuw, een grillig tijdsgewricht vol natuurrampen, geweld en maatschappelijke onvrede. De welbespraakte Jan van Leyden, acteur, cafébaas en kleermaker, bood een hele gemeenschap uitzicht op verlossing uit die ellende. Hij wist zeker dat het einde der tijden nabij was en overtuigde zijn volgelingen ervan dat zij bij het Laatste Oordeel tot de uitverkorenen zouden behoren. Aanvankelijk enthousiasme sloeg echter om. Zijn opvattingen werden steeds radicaler, vijanden werden verdreven of vermoord, polygamie werd ingevoerd en zijn eigen volgers kwijnden weg in hongersnood. De heilstaat werd een tirannie en kwam uiteindelijk ten val. 

Het verhaal van de opera vormt een opvallend accurate spiegel voor het eindtijddenken in onze eigen tijd. Van links tot rechts en in religieuze kringen wordt immers gevreesd dat de wereld zoals we die kennen ten onder zal gaan. J.S. Bach – De Apocalyps toont, in het compacte laboratorium van een historische gebeurtenis, hoe de wens om ‘het goede’ te bewerkstelligen altijd weer leidt tot dezelfde mechanismen van polarisatie en radicalisering. Het beoogde goede wordt zelfs het kwade. OPERA2DAY en de Bachvereniging maken deze mechanismen ook breder inzichtelijk. De voorstelling vormt het middelpunt van een breed scala aan activiteiten waarin de thematiek verkend wordt, zowel in als buiten het theater.

Het dramatische en muzikale scenario van J.S. Bach – De Apocalyps werd ontwikkeld door Serge van Veggel, artistiek leider van OPERA2DAY en regisseur van de voorstelling. De vooraanstaande Duitse librettist Thomas Höft schreef het libretto. Componist Panos Iliopoulos, zowel schepper van een eigentijds oeuvre als clavecinist en barokspecialist, maakt de opera - waarin de muziek van Bach de hoofdrol heeft - tot een doorgecomponeerd totaal. De muzikale leiding is in handen van Hernán Schvartzman, muzikaal leider van OPERA2DAY.

Inleiding
Het is mogelijk om voorafgaand aan deze voorstelling een inleiding te boeken. De inleiding start om 19:00 uur en is te boeken via het bestelproces.

19:00 Inleiding