Op deze pagina vind je antwoord op de veelgestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Dan staan we graag voor je klaar! Neem contact met ons op. 

Veelgestelde vragen m.b.t. het coronavirus 

Ik heb kaarten voor een voorstelling in de periode van 28 november t/m 25  januari. Wat nu?
Per mail ontvang je verdere informatie over wat de maatregelen betekenen voor de voorstelling waarvoor jij kaarten hebt. We verzoeken je vriendelijk vanwege de drukte dit bericht af te wachten alvorens contact op te nemen met onze servicebalie.

Ik heb kaarten voor een voorstelling na 25 januari. Wat gebeurt daarmee?
Voorlopig kan deze voorstelling gewoon doorgaan. Mocht er iets wijzigen, dan krijgen alle kaartkopers hierover bericht per mail. Ook lees je de laatste updates op onze website en Facebookpagina.

Geldt de 1,5 meter afstand en het dragen van een mondkapje ook in het theater als je QR-code al gescand is?
Sinds 28 november 2021 is het weer verplicht om 1,5 meter afstand te houden van andere bezoekers in het theater, tenzij je een huishouden vormt. Deze maatregel komt bovenop het tonen van je QR-code. Ook het dragen van een mondkapje is verplicht totdat je plaatsneemt op een stoel.

Ik heb kaarten voor een voorstelling in de komende periode, maar zie het niet zitten om in de huidige situatie naar het theater te komen. Kan ik mijn kaarten annuleren?
Je kunt kaarten tot uiterlijk één dag voor de voorstelling teruggeven. Dit kan bij de servicebalie tijdens de openingstijden of in de brievenbus van het Stadstheater buiten deze uren. E-tickets kunnen ook via de mail (servicebalie@stadstheater.nl) worden geannuleerd. Je krijgt hiervoor een digitaal tegoed op jouw account bij het Stadstheater. Dit bedrag wordt bij een volgende bestelling verrekend. Je betaalt € 5,- administratiekosten per teruggebracht kaartje tot een maximum van € 10,00. Voor CLUB-members worden geen administratiekosten in rekening gebracht.

Ik heb kaarten voor een voorstelling in de periode dat het theater eerder gesloten was vanwege de coronacrisis. Wat gebeurt er met deze kaarten?   
Van alle voorstellingen in deze periode is inmiddels bekend of de voorstelling verplaatst of helaas geannuleerd is. Kaarthouders hebben hier inmiddels per e-mail bericht over ontvangen. Mocht je geen e-mail hebben ontvangen, maar wel in het bezit zijn van één of meerdere theaterkaarten, neem dan contact op met onze servicebalie via: servicebalie@stadstheater.nl
  
Het kaartje voor deze voorstelling blijft geldig. Dit kan op de volgende manieren:    

  1. Als de voorstelling op een nieuwe datum wordt opgevoerd, dan blijft je kaartje geldig voor de voorstelling op die nieuwe datum.    
  2. Kun je niet op de nieuwe datum, dan zetten we je kaartjes om in een digitaal tegoed. Dit digitaal tegoed is onbeperkt geldig en kun je bij toekomstige aankopen bij het Stadstheater inzetten. Zo heb je nog iets moois in het vooruitzicht!     
  3. Lukt het ons niet om de voorstelling te verzetten, dan zetten we je kaartjes om in een digitaal tegoed.      
Je kunt je ook beroepen op restitutie. Daar heb je als consument recht op, maar toch willen we je vragen daar goed over na te denken. Door het niet terugvragen van geld, help je de culturele sector te overleven. Mocht je voor restitutie kiezen, dan ontvang je binnen 2 weken het bedrag op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Moet ik een coronatoegangsbewijs laten zien voordat ik het theater bezoek?
Ja, het is noodzakelijk om een coronatoegangsbewijs te tonen voordat je het theater binnenkomt als je 13 jaar of ouder bent. Zonder coronatoegangsbewijs krijg je geen toegang tot het theater. Je hebt hiervoor de volgende opties (één van de drie is voldoende): 
  • Een negatieve testuitslag (minder dan 24 uur voor de voorstelling)
  • Een vaccinatiebewijs (14 dagen na volledige vaccinatie. Indien je op of na 14 augustus het Janssen-vaccin hebt ontvangen, is je vaccinatiebewijs geldig vanaf 28 dagen na de vaccinatie). 
  • Een bewijs dat je hersteld bent van corona (maximaal 6 maanden geleden)
De controle aan de deur wordt verzorgd middels de CoronaCheck app. Deze app is te downloaden op een smartphone. Ben je niet in het bezit van een smartphone, dan is een alternatief toegangsbewijs te vekrijgen via: CoronaCheck.nl. Via deze website is een geldig bewijs uit te printen.

Let op: Het gele boekje of andere papieren worden niet gezien als geldig coronatoegangsbewijs en hiermee krijg je dus geen toegang tot het theater.

Graag attenderen we je erop dat het noodzakelijk is om een geldig identiteitsbewijs te laten zien tijdens de controle van het coronatoegangsbewijs. Houd jouw coronatoegangsbewijs en ID-bewijs voor de check alvast gereed om de doorstroom te bespoedigen.

Is het gele boekje een geldig toegangsbewijs tot het theater?
Nee, het gele boekje is geen geldig toegangsbewijs. We kunnen je helaas geen toegang tot het theater verlenen als je alleen het gele boekje aan ons toont. 

Is een zelftest een geldig toegangsbewijs tot het theater?
Nee, een zelftest of een test bij de GGD is geen geldig toegangsbewijs tot het theater. Je kunt een test inplannen via testenvoortoegang.org. De uitslag van deze test kan gekoppeld worden met de CoronaCheck app.

Welke coronatoegangsbewijzen accepteren jullie?
Wij volgen hierin het advies van de overheid. Dit betekent dat de controle aan de deur wordt verzorgd middels de officiele CoronaCheck app. Deze app is te downloaden op een smartphone. Ben je niet in het bezit van een smartphone, dan is een alternatief toegangsbewijs te verkrijgen via: CoronaCheck.nl. Via deze website is een geldig bewijs uit te printen.

Ik heb geen DigiD, smartphone of computer met printer. Wat nu?
Dan kun je in sommige gevallen een coronabewijs op papier thuisgestuurd krijgen. Bel hiervoor naar de CoronaCheck helpdesk op 0800-1421 en vraag naar de mogelijkheden.

Moet ik een mondkapje dragen?
Het is verplicht een mondkapje te dragen in het theater en in ons restaurant. Dit mag je afdoen als je plaatsneemt op een stoel. 

Zit er een pauze in de voorstellingen?
Meestal zit er geen pauze in de voorstelling. Indien dit wel het geval is, staat dit vermeld op de webpagina van de voorstelling. Tijdens de pauze verzoeken we je vriendelijk om te blijven zitten in de zaal. Een toiletbezoek is wel mogelijk.

Welke veiligheidsmaatregelen treft het Stadstheater? 
Wij zorgen vanzelfsprekend voor de veiligheid van jou als bezoeker, onze medewerkers en de bespelers. We volgen hierbij de richtlijnen van het RIVM, de landelijke overheid, de Veiligheidsregio Haaglanden en van onze brancheorganisatie. Alle getroffen veiligheidsmaatregelen lees je hier.

Mijn vraag over de CoronaCheckApp staat er niet tussen. Waar kan ik meer informatie vinden?
Op coronacheckapp.nl staat uitgebreid uitgelegd hoe de CoronaCheckApp werkt. 

Kan ik direct naast een ander komen te zitten in de zaal?
Afhankelijk van de op dat moment geldende coronamaatregelen kun je direct naast een andere bezoeker komen te zitten in de zaal. Zolang de 1,5-meterregel in het theater geldt, zorgen wij ervoor dat je op minstens 1,5 meter afstand van andere bezoekers de voorstelling kunt bekijken.

Wat kan ik doen om het Stadstheater en de culturele sector te steunen? 
Jouw steun is in deze periode extra belangrijk. Je kunt op verschillende manieren helpen: 
  1. Zet de waarde van jouw theaterkaarten om in een digitaal tegoed. 
  2. Blijf kaarten voor voorstellingen kopen. 
  3. Word vriend van het Stadstheater. 
  4. Wil je graag jouw favoriete toneel- of muziekgezelschap, of artiest of musicus steunen, dan willen we je vragen rechtstreeks aan hen te doneren, via de website van dit specifieke gezelschap. 

Kan ik het geld dat ik heb betaald voor mijn theaterkaarten doneren? 
Een groot aantal bezoekers heeft bij ons aangegeven het aankoopbedrag van het kaartje niet terug te hoeven, maar wil het doneren aan de culturele sector. Dit vinden wij geweldig! Collectief is de volgende verdeelsleutel afgesproken: 75% van de waarde van de theaterkaart gaat naar de producenten en artiesten van de betreffende voorstelling toe en 25% gaat naar het Stadstheater. Je kunt de waarde van jouw theaterkaarten doneren door dit aan te geven in de e-mail die je van ons ontvangen hebt over de betreffende voorstelling. 
 
Hoe zit het met de luchtbehandeling in het Stadstheater? 
Wij zorgen voor goede ventilatie en verversen de lucht regelmatig om een prettig en gezond binnenklimaat te creëren. Er wordt verse lucht van buiten gebruikt om de lucht in de zaal te verversen. Indien nodig wordt deze lucht eerst verwarmd. Daarna wordt de lucht weer naar buiten geblazen en wordt er vanuit buiten weer verse luchttoevoer verzorgd.  

Hoeveel theaterbezoekers ontvangen jullie per voorstelling?
Met de 1,5-metermaatregel kunnen we minder plaatsen aanbieden per voorstelling. Wij hebben ruimte voor 150 bezoekers in de Grote Zaal en 40 bezoekers in de Kleine Zaal. Zodra de 1,5-metermaatregel niet meer geldt, kunnen wij zo'n 750 bezoekers ontvangen in de Grote Zaal en zo'n 150 bezoekers in de Kleine Zaal.

Algemene vragen 

Hoe werkt online reserveren?
Via www.stadstheater.nl kun je 24 uur per dag reserveren en online zelf je stoel kiezen bij de meeste voorstellingen. Via de button 'Bestel kaarten' bij de voorstellingen kom je in een inlogscherm.

Heb je vaker besteld bij het Stadstheater?
Je kunt inloggen met het mailadres dat bij ons bekend is en met het wachtwoord dat je hebt aangemaakt bij eerdere internetreserveringen. Heb je nog geen wachtwoord, maar is je mailadres wel bij ons bekend, dan kun je het systeem een automatisch gegenereerd wachtwoord naar jouw mailadres laten zenden. Dit wachtwoord kun je later zelf aanpassen in je gegevens op 'Mijn Stadstheater'.
 
Heb je nog niet besteld bij het Stadstheater?
Dan kun je een nieuw account aanmaken. Door op de knop 'Nieuwe gast' te klikken krijg je een inlogscherm waar je jouw persoonlijke gegevens kunt invullen.


Kan ik tijdens het bestelproces een stoel reserveren?
Voor de voorstellingen in de periode september - december '21, maak je bij het bestellen van jouw theaterkaarten de keuze of je in de Zaal of op het Balkon wilt zitten. Je kunt dus niet de stoel reserveren waar je graag wilt zitten. Bij aanvang van de voorstelling wordt er door een van onze medewerkers aangewezen waar je mag plaatsnemen. De kaarten voor voorstellingen in de periode januari - jun '22 worden geplaceerd verkocht. Je kunt dan een plaatsbewijs uitzoeken.

Je hebt per voorstelling in je bestelling 20 minuten tijd om de reservering af te ronden, na 20 minuten worden de stoelen weer vrijgegeven. Bij iedere volgende voorstelling die je reserveert binnen dezelfde bestelling starten deze 20 minuten opnieuw. Na je reservering kun je verder winkelen en meer voorstellingen boeken, of doorgaan naar afrekenen.
 
In het afrekenscherm kun je aangeven op welke manier je wenst te betalen. Ook kun je hier een Vriendenlidmaatschap aangaan. Het systeem houdt dan automatisch rekening met de korting van € 1,00 per voorstelling. Je krijgt een reserveringsbevestiging toegezonden per mail.

Ik wil mijn kaarten annuleren, kan dat? 
Je kunt kaarten tot uiterlijk één dag voor de voorstelling teruggeven. Dit kan bij de servicebalie tijdens de openingstijden of in de brievenbus van het Stadstheater buiten deze uren. E-tickets kunnen ook via de mail (servicebalie@stadstheater.nl) worden geannuleerd. Je krijgt hiervoor een digitaal tegoed op jouw account bij het Stadstheater. Dit bedrag wordt bij een volgende bestelling verrekend. Je betaalt € 5,- administratiekosten per teruggebracht kaartje tot een maximum van € 10,00. Voor CLUB-members worden geen administratiekosten in rekening gebracht.

Hoe werkt een digitaal tegoed?
Indien je kaarten voor een voorstelling annuleert, ontvang je van ons geen papieren tegoedbon meer, maar een digitaal tegoed. Dit tegoed is persoonsgebonden en kun je inzetten bij je volgende bestelling bij het Stadstheater. Als je tickets bestelt via de website en je beschikt over een tegoed, dan vraagt het systeem of je dit tegoed wilt verrekenen met deze bestelling. Het systeem houdt alle transacties bij en via jouw persoonlijke omgeving in 'Mijn Stadstheater' kun je de laatste transacties opvragen en je huidige saldo controleren. Je kunt het digitale tegoed ook gebruiken bij reserveringen via de servicebalie. Het digitale tegoed is te gebruiken voor alle activiteiten in het Stadstheater. 

De hoogte van mijn digitale tegoed klopt niet? 
In jouw Stadstheater account tonen wij enkel de laatste 10 voorstellingen waar je een digitaal tegoed voor hebt aangevraagd. Mogelijk is daardoor het overzicht niet geheel compleet. Klopt er toch iets niet? Neem dan contact op met onze servicebalie via: servicebalie@stadstheater.nl of telefonisch via: 088 220 70 10. Klik hier voor de actuele openingstijden.

Kan ik mijn papieren tegoedbon inwisselen?
Uiteraard is de papieren tegoedbon van het Stadstheater nog steeds geldig. Deze tegoedbon kun je bij het Stadstheater omzetten in een digitaal tegoed zodat je jouw tegoed in kunt zetten bij je volgende online bestelling. Uiteraard kun je deze tegoedbon ook inzetten bij reserveringen via de servicebalie. Indien je al een reservering hebt geplaatst, kunt je jouw tegoedbon samen met dit formulier bij de servicebalie inleveren en wordt het bedrag binnen twee weken teruggestort op je rekening.

Hoe kan ik kaarten kopen met mijn theater- of tegoedbon?
Indien je gebruik wenst te maken van theaterbonnen of tegoedbonnen, kun je deze aan ons toesturen, samen met het volledig ingevulde antwoordformulier. Je krijgt dan het bedrag van de bonnen teruggestort op je rekening (het terug te storten bedrag is maximaal het bedrag van je bestelling). PODIUM Cadeaukaarten kun je ook online gebruiken en kunnen bij de kassa worden gekocht.

Kan ik met mijn rolstoel of rollator de zaal in?
Wij hebben speciale rolstoelplaatsen. Deze kun je reserveren via onze servicebalie. Met een rollator kun je in de zaal beneden plaatsnemen. Het balkon is helaas niet toegankelijk voor bezoekers met een rolstoel of rollator.